På grunt vann på Guadeloupe

guadeloupe_kajsa_seiler2.JPG Egentlig hadde vi ikke planer om å stoppe på Guadeloupe i det hele tatt. Mest på grunn av den voldsomme streiken som har herjet øya inntil et par uker siden. Men så dro vi altså innom likevel, heldigvis. Det meste av tiden hadde vi følge av Simon og Antonin på Muppet Show som vi ble kjent med på Dominica. Dette er to trivelige franske typer i en 28-fots Jeanneau med sikte på Canada. Sammen med Muppet Show fikk vi med oss elveseilas gjennom mangroveskog, snorkling på fete korallrev, øde ankringsplasser i naturreservatet, og nær-europa-opplevelser på kaféer.

guadeloupe_ilet_gosier_fyr.JPG Turen fra Dominica var smooth sailing. Vinden har endelig stabilisert seg som mer østlig, noe som betyr langt mer behagelig seilas. Dessuten fikk vi endelig besøk av hval, for første gang siden Biscaya. I nærmere en time sirklet en gruppe pilothval området rundt båten, sannsynligvis mødre med unger. Flere ganger kom de helt opp langs skutesiden, for så å dykke ned under oss. I mellomtiden banket vi ivrig på skroget med diverse kjøkkenutstyr for å prøve å tilkalle oppmerksomheten deres. Vi liker å tro at det hjalp.

Etter bare noen få timers seilas fra Dominica føltes det temmelig absurd å gå i land på Guadeloupe. Dette er to så totalt forskjellige verdener. Mens Dominica fremstår som det mest karibiske av Karibia, er franske Guadeloupe defintitivt europeisk. Alt fra kulturlandskapet til sjømerkene, fra matbutikkene til kafeene, gir helt klart følelsen av å være tilbake i Europa.

guadeloupe_riviere_salee_tuva.JPG Guadeloupe er egentlig to øyer, delt på midten av en saltvannskanal, Riviere Salee. Grunn og smal, snirkler den seg opp gjennom tett mangroveskog. At kanalen ikke er mer enn et par meter dyp gjør at det kun er de litt mindre båtene som kan gå igjennom. Og det faktum at inngangen sperres av en bro som kun åpnes klokka fem om morgenen bidrar ikke akkurat som trekkplaster. Desto bedre. Klokka halv fem satt vi klare med lommelykter, kaffe og myggspiral i cockpiten, og ventet på at broa skulle gå opp. Ved siden av oss satt to trøtte franskmenn ombord på Muppet Show. Navigeringen opp kanalen er kjent for å være litt krunglete, men med kombinasjonen av Kajsas kartplotter og Muppet Shows dybdemåler følte vi oss tilsammen rimelig bra utstyrt. Vel inne i mangroveskogen kastet vi anker og spiste pannekakefrokost og ventet på at sola skulle stå opp før vi fortsatte.

guadeloupe_erik_pullpit.JPG I bukta som kanalen munner ut i, Grand Cul de Sac, ventet milevis med turkist hav, små ubebodde øyer (med unntak av usannsynlige mengder mygg), og masse fine korallrev som gir topp muligheter for snorkling og/eller grunnstøting. Der vi til slutt kastet ankeret var det ikke mer enn en halv meter mellom oss og sjøstjernene. Altså ikke veldig dypt vann, med tanke på at kjølen på Kajsa bare stikker 1.3 meter dypt. Sammen med Muppet Show ble vi liggende her i flere dager, og hele tiden hadde vi området fullstendig for oss selv. Én stor fordel med liten båt er at man ofte kan ta seg frem til steder som er utilgjengelige for andre.

guadeloupe_hummer_simon.JPG Deler av denne bukta er et naturreservat, og under vann er det massevis av liv å se rundt revene. Men de beste snorklerevene ligger et godt stykke ut i havet, en temmelig drøy motvinds jolletur unna ankringsplassen. For oss var disse egentlig utenfor rekkevidde, siden vi fortsatt ikke har skaffet oss påhengsmotor til jolla vår. Jolla til Muppet Show derimot, tar inn vann i nesten samme tempo som den slipper ut luft. Men til gjengjeld har de motor. Dermed hadde vi igjen tilsammen det vi trengte. Snorklingen her er det beste vi har sett siden Soufriere på St Lucia! Antonin og Simon er dessuten ivrige speargun-fiskere og spiser av prinsipp alt de klarer å fange. Dermed fikk vi servert mange fargerike og uidentifiserte akvariefisk som vi nok aldri hadde fått smakt ellers. I tillegg til selvfanget hummer!

Med noen små mellomlandinger på veien siktet vi nå på St Martin. Nytt reisebrev derfra kommer nok snart. I mellomtiden kan vi jo anbefale de ivrigste av dere å kjøpe siste nummer av Seilmagasinet. Der har nemlig Tuva en tre siders artikkel om de første etappene av turen, fra Nordsjøen til Biscaya. I galleriet ligger det også flere bilder fra Guadeloupe.

-e

0 Response to “På grunt vann på Guadeloupe”

Comments are currently closed.